недеља, 31. март 2013.

Magie van het theater


   Wat maakt van een goede tekst een goed toneelstuk? Ik vraag me af. Acteurs? Muziek? Kostuums? Scenografie? Het ligt voor de hand dat alle elementen moeten samenwerken, maar wat is de belangrijkste? De Regie. De regie is de kern van de zaak, de regie is schot in de roos, de regie bringt de magie naar voren. Een tekst kan super interessant zijn, maar als de sceneoplossing slecht is, valt alles in het water. Het toneelstuk “De tovenaar” (Čarobnjak, NP Sombor) is een echte voorbeeld van een uitstekende... of beter van een verwazende regie! De regisseur Boris Liješević is Oscar waard. Het verhaal is heel eenvoudig: het leven van Nobelprijswinnaar Thomas Mann. Een paar dialogen tussen vijf acteurs. Maar de regie verandert alles.

   Ten eerste is de scene leeg. Maar niet arm leeg zoals in Madam Butterfly in Narodno pozorište (waar drie planken als ‘het royale hof’ staan). Hier kan je alles zien, er staat geen decor op de scene, alleen maar een koffer en een kar met boeken. De acteurs gebruiken gehele ruimte niet alleen een stoel of een tafel of wat dan ook. Ze verkleeden zich en grimeerden zich op de scene, voor de publiek. De magie van theater wordt openbaar en beschikbaar voor gewone mensen!

   Ten tweede – hoofdacteur (of Thomas Mann) beweg zich helemaal niet! Tijdens geheel toneelstuk staat hij op een plek. Hij doet alles met zijn gezicht en met zijn stem (mindblowing!!!). Alle andere personages doen wat ze doen rond hem.

   Ten derde is de tekst eigenlijk heel goed. Elke zin is een kleine wijsheid voor zichzelf. Elke reactie kan je nieuwe motto worden. Plotseling behoor je tot hogere wereld van Thomas Mann en zijn eeuwigheid.

Kortom, ga maar naar “De tovenaar” kijken. 

2 коментара: